تفاوت و فرق “تأخیر” با “انحراف” در پروژه‌ها

by

موضوع این مطلب، بسیار ساده، بدیهی و ابتدایی است، اما متأسفانه بعضاً دیده می‌شود که دو واژه “تأخیر” و “انحراف” به اشتباه و در جای نادرست استفاده می‌شوند.

انحراف چیست؟

فرض کنید درصد پیشرفت برنامه‌ای پروژه‌ای ۷۰ درصد و درصد پیشرفت واقعی پروژه ۳۰ درصد است.
به تفاضل درصد پیشرفت برنامه‌ای و درصد پیشرفت واقعی پروژه، “انحراف” می‌گویند. به عبارتی این پروژه ۴۰ درصد از برنامه زمان‌بندی اولیه انحراف دارد.(انحراف منفی). دقت داشته باشید که تنها با داشتن دو عدد درصد پیشرفت برنامه‌ای و درصد پیشرفت واقعی، نمی‌توانیم در مورد میزان “تأخیر” پروژه اظهار نظر کنیم.

بنابراین باز هم تأکید می‌کنم:
کلمه “انحراف” برای تفاضل درصد پیشرفت واقعی و برنامه‌ای استفاده می‌شود و استفاده از واژه “تأخیر” برای این میزان اختلاف نادرست است. “انحراف” اغلب از جنس درصد پیشرفت است و از جنس روز نیست. پس این جمله که “پروژه الف، ۱۰۰ روز انحراف دارد.” یک جمله اشتباه است.

تأخیر چیست؟

فرض کنید در پروژه‌ای که مدت زمان قرارداد آن شش ماه است، مشغول به کار هستید. شروع پروژه اول تیر و پایان آن، روز ۳۰‌ام آذر است. یعنی تاریخ پایان برنامه‌ای پروژه ۳۰ آذر است. حال فرض کنید در پایان شهریور شما برنامه زمان‌بندی را آپدیت کرده‌اید. یعنی در برنامه اولیه، تاریخ‌های شروع واقعی و درصدهای پیشرفت واقعی را وارد کرده‌اید و برنامه را schedule می‌کنید و فرض کنید در انتهای برنامه قید خاصی هم نداشته باشید. پس از schedule کردن برنامه تاریخ پایان پروژه روز ۳۰‌ام بهمن را نشان می‌دهد. در این حالت پروژه شما ۶۰ روز تأخیر دارد. دو ماه دی و بهمن، بازه زمانی تأخیر پروژه هستند.

بنابراین به تفاضل تاریخ پایان برنامه زمان‌بندی که اطلاعات واقعی در آن وارد و به‌روزرسانی شده است(در پریماورا schedule و در مایکروسافت پراجکت Re schedule شده است) با تاریخ پایان برنامه‌‌ریزی شده، تأخیر می‌گویند. تأخیر از جنس روز است و نه از جنس درصد پیشرفت. پس جمله “پروژه الف، ۱۰ درصد تأخیر دارد” یک جمله اشتباه است.

رابطه تأخیر و انحراف چیست؟

انحراف و تأخیر پروژه لزومن رابطه‌ای با هم ندارند و نمی‌توان از میزان انحراف پروژه در مورد میزان تأخیر آن اظهار نظر کرد و بالعکس. به عبارتی ممکن است پروژه‌ای انحراف نداشته باشد، اما تأخیر داشته باشد. یا پروژه‌ای انحراف داشته باشد اما تأخیر نداشته باشد. درصد پیشرفت کل پروژه و به طبع آن میزان انحراف کل پروژه، مستقل از روابط بین فعالیت‌ها و مسیر بحرانی پروژه محاسبه می‌شود. (به همین علت است که در برخی از پروژه‌ها، درصد پیشرفت واقعی و حتی برنامه‌ای پروژه و میزان انحراف پروژه را در یک فایل اکسل که در آن روابطی بین فعالیت‌ها نیست، محاسبه می‌کنند.)
اما محاسبه تأخیر کاملاً و صد درصد وابسته به روابط بین فعالیت‌ها و همین طور وابسته به مسیر بحرانی پروژه است.

تأخیر مهم‌تر است یا انحراف؟

هم تأخیر و هم انحراف موارد مهمی هستند که بایستی در دوره‌های مختلف پروژه بررسی و آنالیز شوند. قبلن مطلبی در مورد آنالیز تأخیر و انحرافات پروژه نوشته بودم که از لینک زیر می‌توانید آن را مطالعه کنید:

آنالیز تأخیر و انحراف پروژه

اما اگر نظر شخصی مرا بخواهید که معمولن نظر شخصی من از دیدگاه پیمانکاری است، تأخیر مقداری اهمیت بیش‌تری نسبت به انحراف دارد. چرا که هر چقدر بیشتر به بحث تأخیر پرداخته شود و سهم خودمان به عنوان پیمانکار و سهم کارفرما و مشاور از این تأخیر در طول پروژه آنالیز و تحلیل شود و در طول پروژه با آنالیزها و تحلیل‌ها و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، بتوانیم سهم خودمان را به عنوان پیمانکار از تأخیر پروژه به حداقل برسانیم، در پایان پروژه کار راحت‌تری در مجاز کردن تأخیرات پروژه و کلیم‌های بعد از آن خواهیم داشت. هرچند بحث انحراف نیز در جای خود مهم است و باید به صورت مرتب در طول پروژه مانتیور،کنترل و آنالیز و تحلیل شود.

تأخیر در مقایل تعجیل/ انحراف مثبت در مقابل انحراف منفی

همان طور که در بالا گفته شد، در صورتی که تاریخ پایان برنامه به‌روز‌رسانی شده از تاریخ پایان برنامه‌ریزی شده بیشتر و دیرتر باشد، پروژه تأخیر دارد. اما اگر تاریخ پایان برنامه به روز رسانی شده، کم‌تر و زودتر از تاریخ پایان برنامه‌ریزی شده باشد، پروژه تعجیل دارد. به عبارتی تعجیل نقطه مقابل تأخیر است.

اما در مورد انحراف کلمه‌ای که در مقابلش باشد نداریم. بلکه انحراف مثبت داریم و انحراف منفی. واضح است که اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه، کم‌تر از درصد پیشرفت برنامه‌ای باشد، پروژه انحراف منفی دارد و اگر درصد پیشرفت واقعی بیش‌تر از درصد برنامه‌ای باشد، پروژه انحراف مثبت دارد.

نکته مهم این است که هم تأخیر و تعجیل و هم انحراف مثبت و انحراف منفی، بایستی در طول پروژه آنالیز و تحلیل شوند. به بیان دیگر اینکه فرض کنیم در پروژه تعجیل و انحراف مثبت داریم و شرایطمان خیلی خوب است، دلیل نمی‌شود که این میزان تعجیل و انحراف مثبت بررسی و تحلیل نشود، شاید یک جای کار می‌لنگد که همه چیز این قدر خوب است!

در پایان توصیه می‌کنم مطالب زیر را، (نوشته‌های مهندس نادر خرمی‌راد عزیز در همین ارتباط) مطالعه کنید:

سایر مطالب مرتبط با این نوشته:

آنالیز تأخیر و انحراف پروژه
مجاز کردن تأخیرات پروژه، خدمت یا خیانت؟

خواهش می‌کنم بدون ذکر منبع، کپی نکنید!

You may also like

۱۶ Comment
  1. Siyamak ramsari 6 سال ago
    Reply

    ممنون از زحمات بی دریغانه جنابعالی
    استفاده کردم.

    • Ahmad Sharifi 6 سال ago
      Reply

      خواهش میکنم. لطف دارید.

  2. محمد رضا خرم افخمی 6 سال ago
    Reply

    مفید بود متشکرم

    • Ahmad Sharifi 6 سال ago
      Reply

      خواهش میکنم

  3. […] تفاوت و فرق “تأخیر” با “انحراف” در پروژه‌ها (احمد شریفی؛ برنامه‌ریزی و کنترل و مدیریت پروژه) […]

  4. محمد افسری 6 سال ago
    Reply

    با درود
    مطالب بسیار عالی مختصر و مفید بود
    سپاس فراوان

    • Ahmad Sharifi 6 سال ago
      Reply

      خواهشم میکنم. خوشحالم که مفید بوده

  5. Negar 5 سال ago
    Reply

    خیلی استفاده کردم .ممنون از به اشتراک گذاشتن این مطالب مفید.

    • Ahmad Sharifi 5 سال ago
      Reply

      خواهش میکنم. خوشحالم که مفید بوده

  6. Behrouz 5 سال ago
    Reply

    مختصر و مفید
    ممنون

  7. Mehdi tahan 5 سال ago
    Reply

    سلام
    اگر ممکن است مثالی بفرمایید که پروژه انحراف نداشته باشد ولی دارای تاخیر باشد.ممنون

    • Ahmad Sharifi 5 سال ago
      Reply

      سلام. در صورتی که فعالیت های خارج از مسیر بحرانی جلوتر از برنامه انجام نشده باشند ولی فعالیت های مسیر بحرانی تأخیر داشته باشند

  8. علی 4 سال ago
    Reply

    درود آقای مهندس … اگرچه فرمودید مساله بسیار ساده و بدیهی است منتها متاسفانه نمی دانم به چه دلیل بسیاری از همکاران کنترل پروژه هستند که سالهاست در این حیطه کار می کنند ولی متوجه این امر بدیهی نیستند … ممنون از اینکه با مثال و ساده توضیح دادید . شاید دلیلش این باشه که متاسفانه خیلی جاها کنترل پروژه رو یک کار ساده میدونن و بعضا افرادی که تخصص این کار رو ندارن و در سازمان هیچ چایگاه دیگه ای واسشون خالی نیست ، میفرستن واحد برنامه ریزی … شاید کوتاهی از ما کنترل پروژه ای ها بوده که نتونستیم کار خودمون رو به درستی در سازمان ها جا بندازیم … فکر کنم تا بیست سال آینده کاملا کنترل پروژه جا بیفته ولی متاسفانه الان از دید بنده به عنوان کسی که هفده ساله در این حیطه کار میکنم این موضوع هنوز کامل جا نیفتاده … البته در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی شرایط خیلی بهتره

    • Ahmad Sharifi 4 سال ago
      Reply

      بله متأسفانه همین طوره. البته وضعیت همین حالا خیلی بهتر از مثلن ده سال پیشه

Leave a Comment

Your email address will not be published.