ده اشتباه مهلک در رزومه نویسی

by

توجه داشته باشید یکی از مهم‌ترین وظایف یک متخصص برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، ارائه گزارشات خلاصه، زیبا، چشم‌نواز، مفید و اثربخش از وضعیت پیشرفت پروژه است. بنابراین به کارفرماها حق بدهید که وقتی رزومه یک کارشناس برنامه‌ریزی و کنترل پروژه را دریافت می‌کنند و آن رزومه زیبا، شکیل، خلاصه، مفید و اثربخش نیست، در استخدام یا دعوت به مصاحبه آن فرد شک کنند. در ادامه سعی می‌شود به صورت خلاصه ده اشتباه بزرگ در رزومه‌نویسی مطرح شود:

۱- فونتهای نا مناسب

بدترین اشتباهی که در رزومه نویسی می‌توانید مرتکب شوید، استفاده از فونت‌هایی مثل آریال و تهوما و سایر فونتهای پیش فرض مجموعه آفیس است. حتمن رزومه خود را با فونت‌های فارسی زیبا تهیه کنید. فونت‌هایی مثل
B mitra
B nazanin
B zar
و…

۲- استفاده از جدول

نمی دانم چه اصراری است که بعضی‌ها دارند که حتمن در قالب جدول سوابق کاری و تحصیلی خود را ذکر کنند. دوستان! از بنده حقیر قبول کنید که بدترین نوع ارائه سوابق کاری-تحصیلی و توانمندی‌ها استفاده از جدول است. جدول چشم‌های مخاطب را خسته می‌کند و اثر بخشی رزومه شما را کاهش می‌دهد.

۳- استفاده از فرمتی غیر از PDF

خیلی از رزومه ها درقالب فرمت‌هایی مانند اکسل و ورد ارسال می‌شوند که کاری بسیار اشتباه است. به این دلیل که ممکن است ساختار رزومه شما در سیستم مبدأ به هم بریزد. پس بهتر است فایل رزومه خود را فقط در قالب پی دی اف ارسال کنید که هم راحت و سریع باز شود و هم خیالتان از بابت نمایش آن راحت باشد.
(چندی قبل رزومه‌ای دریافت کردم در قالب پاورپوینت، که تهیه کننده آن حدود ۵۰ عکس از خودش در کارگاه‌های پروژه‌ها را در اسلایدهای مختلف قرار داده بود که البته مورد نادری است و فکر نکنم احتیاج به توضیح خاصی داشته باشد)

۴- تعداد صفحات بیشتر از دو صفحه

رزومه حجیم‌تر و با تعداد صفحات بیش‌تر به هیچ عنوان به معنی رزومه بهتر نیست. شک نکنید رزومه شما اگر بیش از دو صفحه باشد، خوانده نمی‌شود. حتی عده‌ای می‌گویند رزومه بیشتر از یک صفحه هم نباشد که حالا ما با تخفیف می‌گوییم که دو صفحه بیشتر نشود لطفن.

۵- تم رزومه غیر مرتبط با برنامه‌ریزی و کنترل پروژه

شما به دنبال کار در زمینه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه هستید، پس تم اصلی رزومه شما باید در این خصوص باشد. تا جایی که می‌توانید سوابق غیر مرتبط خود را در رزومه جرح و تعدیل و یا حتی حذف کنید و تا جایی که می‌توانید بر موارد مرتبط با تخصص اصلی تمرکز کنید. ( خیلی خیلی مهم بود این نکته. عنایت ویژه داشته باشید)

۶- اغراق بیش از اندازه در توانمندی‌ها

به تفاوت عباراتی مانند “آشنایی”، “تسلط”، “تسلط کامل” و… دقت کنید. هیچ انسانی در کره زمین وجود ندارد که بتواند مدعی شود “تسلط کامل بر اکسل” دارد. در خصوص اکسل و کاربردهایش هزاران کتاب و مقاله نوشته شده، آیا شما از همه کارکردهای آن باخبرید؟ اصلاح کنید و بنویسید ” تسلط بر اکسل در موارد مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه”

۷- عدم رعایت ترتیب بخش‌های رزومه

ترتیب مناسب عناوین رزومه معمولن باید به این صورت از بالا به پایین باشد:
معرفی مختصری از خود( چند سال سابقه کار در چه زمینه‌ای)/شرح تفصیلی سوابق کاری(به ترتیب از آخرین محل کار تا اولین محل کار-برعکس ننویسید-در هر مورد ماه و سال شروع به کار و ماه و سال پایان کار را ذکر کنید و سمت شغلی خود در آن محل کار را بنویسید. نام شرکت و نام پروژه و کارگاه یا دفتر مرکزی بودن هم ذکر شود. اگر تمایل دارید بخشی از فعالیت‌های مهم خود را به صورت تیتر وار ذکر کنید و توجه داشته باشید که داستان سرایی ممنوع است و هرچه خلاصه‌تر بهتر)

۸- استفاده از عکس پرسنلی

در ایران استفاده از عکس در رزومه، چه برای آقایان و چه خانم‌ها تاثیر منفی دارد. پس از عکس استفاده نکنید.

۹- مطالب خیلی ریز یا خیلی درشت

سایز فونت مطالبتان نه زیاد درشت و نه زیاد ریز باشد. ریز بودن فونت سبب عدم تمایل خواننده به خواندن مطالب می‌شود و بزرگ بودن فونت هم سبب می‌شود رزومه شما ظاهر نامناسبی داشته باشد. از فونت سایز ۱۲ الی ۱۴ استفاده کنید و تیتر مطالب را هم با یک سایز فونت بزرگتر و به صورت بولد بنویسید.

۱۰- استفاده از رنگ‌های مختلف

شک نکنید هیچ کارفرمایی رزومه شما را با پرینتر رنگی پرینت نخواهد گرفت. پس تمام رزومه خود را تنها با رنگ مشکی بنویسید، زیرا ممکن است آنچه در فایل الکترونیک رنگارنگ رزومه شما زیبا به نظر می‌رسد، در پرینت سیاه و سفید، اصلن زیبا و جذاب نباشد.

سعی میکنم این مطالب را باز هم تکمیل کنم. شما هم اگر پیشنهاد خاصی به ذهنتان رسید بفرمایید.

خواهش می‌کنم بدون ذکر منبع (نام نویسنده و آدرس سایت و کانال تلگرام) کپی نکنید!

لینک‌های مرتبط:
دانلود رایگان کتاب راه‌نمای ساده‌ی کاریابی تأالیف علی نعمتی شهاب
پاسخ به ۱۰ سوال متداول در رابطه با رزومه‌نویسی

You may also like

۱۱ Comment
  1. میم 6 سال ago
    Reply

    سلام.

    استفاده از جدول ریسک کمتری دارد. ممکن است از قالب دیگری که برای رزونه انتخاب می کنیم در نظر مخاطب همان گونه بیاید که قالب رزومه آن بنده خدا که عکس پروژه هایش را برایتان فرستاده بود، برای شما آمده است.

    مطلب بعدی اینکه برای افراد بدون سابقه ای مثل من، که با وضعیت کاری امروز اصراری بر کار در یک فیلد مشخص ندارم، و از طرفی با کمال تاسف توانمندی های زیادی هم ندارم، بهتر نیست تمام سوابق و مهارت هایم را بیاورم تا در هر جایگاهی که در شرکت به نظرشان مفید آمد بتوانم مشغول به کار شوم؟

    • Ahmad Sharifi 6 سال ago
      Reply

      نه. به نظرم برای هر موقعیت شغلی در هر تخصصی باید تم اصلی رزومه اون تخصص باشه

  2. […] ده اشتباه مهلک در رزومه نویسی (احمد شریفی زمیدانی) […]

  3. سحر قنبری 5 سال ago
    Reply

    بسیار ممنون بابت وقت و انرژی که برای این مطالب تهیه و در اختیار دیگران قرار می دهید.
    بسیار کاربردی و لذت بخش بود.
    ممنون

    • Ahmad Sharifi 5 سال ago
      Reply

      خوشحالم که براتون مفید بوده

  4. […] همچنین در لینک پایین نکاتی در مورد رزومه‌نویسی نوشته‌ام که مطالعه آن ضرری ندارد:ده اشتباه مهلک در رزومه نویسی […]

Leave a Comment

Your email address will not be published.