بهترین منابع برای تست‌زدن و آزمون آزمایشی PMP کدام است؟

by

این هفدهمین مطلب از مجموعه مطالب “همه آن‌چه که لازم است در مورد اخذ مدرک PMP بدانید” است.

اگر در اینترنت سرچ کنید، صدها سایت و اپلیکیشن موبایل و فایل اکسل و امثالهم موجود است که شامل تست‌های آمادگی آزمون PMP هستند، اما دست نگه دارید! تا حد امکان سعی کنید به جز دو منبع زیر از تست‌های جای دیگر استفاده نکنید. منابع اصلی شما برای تست زدن و آزمون آزمایشی شامل موارد زیر است:

۱- نرم افزار فست ترک ریتا
۲- آزمون‌های آزمایشی موسسات آموزشی معتبر ایران

نرم افزار فست‌ترک ریتا شامل حدود ۱۶۰۰ تست است. شما می‌توانید در این نرم‌افزار به تفکیک حوزه‌های دانش تست بزنید یا به تفکیک گروه‌های فرایندی. همین طور در اواخر کار می‌توانید از گزینه شبیه‌ساز آزمون جامع PMP (امتحانات ۲۰۰ سوالی) استفاده کنید، شرایط این آزمون دقیقن همانند شرایط آزمون اصلی است، یعنی ۲۰۰ سوال در چهار ساعت وقت. همین طور نرم‌افزار فست ترک ریتا یک گزینه جالب دیگر دارد به نام آزمون SUPER PMP که آزمون بسیار سنگینی است و اگر اعتماد به نفستان خیلی بالا رفته، توصیه می‌کنم یک بار این آزمون را انجام بدهید تا اعتماد به نفستان یک مقدار پایین‌تر بیاید. 🙂 (آزمون اصلی به سختی این آزمون سوپر PMP ریتا نخواهد بود.)

همین طور نرم افزار ریتا امکانات خوبی در زمینه گزارش‌دهی به شما دارد. یعنی می‌توانید با استفاده از گزارش‌های موجود در نرم‌افزار به تفکیک حوزه دانش یا گروه فرآیندی از نقاط ضعف اصلی‌تان آگاه شوید و آن‌ها را مرور کنید. فراموش نکنید حتمن بعد از هر مدل تست‌زنی در ریتا، ID سوالاتی که اشتباه زده‌اید را یادداشت کنید و جواب صحیح که خود نرم افزار می‌دهد را مرور کنید و در روزهای بعد مجددن همان تست‌هایی که آیدی آن‌ها را یادداشت کرده‌اید، بزنید.

راستی یک امکان جالب دیگر نرم افزار ریتا دارد که آن امکان تست زدن بر اساس یک کلمه کلیدی یا KEY WORD خاص است. توصیه می‌کنم یک بار با سرچ کلمه کلیدی CHANGE تمام تست‌های ریتا که در آن‌ها کلمه CHANGE به کار رفته را بزنید.

همان طور که قبلن گفته شد، تست‌های استاندارد اصلی شما محدود به همین نرم افزار فست ترک ریتا است، بنابراین باز هم تأکید می‌کنم که تا قبل از مسلط شدن به مطالب و مفاهیم، تست‌زنی را شروع نکنید که این تست‌های محدود اصطلاحاً نسوزد و حرام نشود.

اما چرا از اپلیکیشن‌های موبایل، سایت‌های رایگان تست‌زنی و سوالات و تست‌های متفرقه نباید استفاده کنید؟

۱- اول اینکه این تست‌ها معلوم نیست برای چه نسخه و ورژنی از PMBOK است. بدیهی است چنین اپ‌ها و سایت‌هایی رایگانی چندان انگیزه‌ای برای آپدیت کردن تست‌های خود نداشته باشند.
۲- دوم اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که این تست‌ها استاندارد باشند. به عبارتی ممکن است یا خیلی خیلی سخت باشند یا خیلی زیاد آسان که در آن صورت در حالت اول باعث تضعیف روحیه شما می‌شوند و در حالت دوم سبب می‌شوند که در شما اعتماد به نفس کاذب ایجاد شود.
۳- و نکته سوم و از همه مهم‌تر این که ممکن است این سوالات واقعن غلط یا جواب‌های غلط داشته باشند و باعث بشوند یک مفهوم به اشتباه در ذهن شما ثبت شود و در آزمون اصلی هم شما را دچار مشکل کند.

بنابراین پیشنهاد من این است که به همان نرم افزار فست‌ترک ریتا و آزمون‌های آزمایشی موسسه‌ای که در آن کلاس می‌روید بسنده کنید و از سایر منابع تست‌زنی دوری کنید.
اهداف تست زدن اینها هستند:
۱- آشنایی با سبک سوالات آزمون اصلی
۲- یافتن نقاط ضعف و سپس مطالعه و برطرف کردن آن
۳- تمرین تست زنی و کسب مهارت تست زنی
۴- تمرین زمان بندی و مدیریت زمان در جلسه آزمون

 

ادامه دارد…

خواهش می‌کنم بدون ذکر منبع، کپی نکنید!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.