برای یادگیری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نرم‌افزارهاش به چه کلاس و دوره آموزشی برم؟

by

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که پرسیده میشه، به خصوص از جانب دوستانی که تازه وارد فیلد برنامه‌ریز‌ی و کنترل پروژه میشن و یا قصد ورود به این فیلد رو دارند اینه که برای یادگیری این علم و نرم‌افزارهای مربوط به اون مثل پریماورا و مایکروسافت پراجکت و اکسل کاربردی و امثالهم، در کلاس‌های کدام استاد و کدام موسسه شرکت کنیم؟ من تقریبن به اکثرشون جواب مشابهی میدم:

جمله‌ای از یک فرد مشهور است که میگه: “آیا وقتی می‌خواستید راه رفتن رو یاد بگیرید، به دوره آموزشی یا کلاس رفتید؟ نه خیر. بارها بلند شدید و زمین خوردید تا راه رفتن رو یاد بگیرید. پس حالا چرا برای یاد گرفتن هر چیزی، فکر می‌کنید حتمن باید به دوره آموزشی بروید؟”

بنابراین قبل از اینکه به کلاس و دوره آموزشی برید، سعی کنید خودتون چیزهایی رو یاد بگیرید. اگر دیدید که کافی نیست اون وقت به فکر رفتن به کلاس و دوره آموزشی باشید. یکی از کم‌خرج‌ترین راه‌ها مطالعه کتاب‌هاست. یعنی سعی کنید هر چی کتاب که ترجیحن ترجمه نباشند و تألیفی باشند، در زمینه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نرم‌افزارهاش تهیه کنید و همه رو خط به خط شخم بزنید و سعی کنید هرچی از این کتاب‌ها یاد می‌گیرید رو به صورت واقعی و پروژه‌ای برای خودتون اجرا و تمرین کنید. اگر در جایی مشغول هستید که چه بهتر، می‌تونید آموخته‌هاتون از کتاب‌ها رو به صورت واقعی و روی پروژه‌های واقعی امتحان کنید و اگر هم فعلن کاری پیدا نکردید، سعی کنید برای خودتون روی کاغذ پروژه‌های فرضی تعریف کنید و روی اون‌ها تکنیک‌های برنامه‌ریزی و کنترل پروژه رو تمرین و تکرار کنید.

این کار اون قدرها هم که من نوشتم ساده نیست و زمان میخواد و پشتکار و اراده. خودیادگیری و خودآموزی و خودخوانی کلن کار ساده‌ای نیست. اما سعی کنید یک بار قبل از به کلاس رفتن امتحانش کنید. مهم‌ترین نتیجه‌ش اینه که به مهارت جستجو و مطالعه و خودیاگیری و کشف راه‌حل‌ها دست پیدا می‌کنید. چه بسا اگر همه این‌ها رو به صورت حاضر و آماده در اختیارتون قرار بدن اون وقت اگر در محل کارتون با مشکلی جدید مواجه شدید، به دلیل نداشتن مهارت خودیادگیری نتونید اون مشکل رو حل کنید. اما حالا اگر به هر دلیل دیدید که نمی‌تونید خودتون یاد بگیرید، اون وقت باید به سراغ کلاس‌ها و موسسات آموزشی برید.

پس برگردیم به سوال اصلی که کدوم کلاس و دوره آموزشی و کدوم موسسه رو بریم؟ اینجا جاییه که باید در مورد استاد اون دوره تحقیق کنید. یعنی فقط به نام موسسه و نام دوره نگاه نکنید، نام استادی که قراره به شما برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نرم‌افزارها و تکنیک‌هاش رو درس بده مهمه. استادی رو انخاب کنید که شغل اصلیش کار کردن در این حرفه هست و نه تدریس این حرفه. به عبارتی کسی رو پیدا کنید که با کار کردن واقعی در فیلد برنامه‌ریزی و کنترل پروژه(به صورت کارمند شرکت‌های پروژه محور یا مشاور این شرکت‌ها) پول در میاره و نه صرفن با تدریس موارد مربوط به برنامه‌ریزی و کنترل پروژه.

تجربه نشون داده در ایران، (معمولن و نه همیشه) آن‌هایی که تخصصی رو واقعن بلد هستند با اون تخصص کار واقعی انجام می‌دهند و و پول در میارن، اما اون‌هایی که چندان دانش کاربردی ندارند، تنها با تدریس اون تخصص کسب درآمد می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید شما می‌خواهید در یک دوره آموزشی نرم‌افزار پریماورا P6 شرکت کنید. اگر اون استاد سبک تدریش این جوریه که همون اول کار شروع میکنه به باز کردن نرم افزار و توضیح خط به خط منوها و تب‌ها، بدونید با یک فردی طرف هستید که کار اصلیش صرفن تدریس نرم افزاره. اما اگر استاد دوره چند جلسه اول، اصلن نرم‌افزار رو باز نکرد و مقدماتی در مورد اصول برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و گام‌ها و مراحل اون گفت و بعد از چند جلسه مقدمه گفتن با ایجاد یک پروژه فرضی، تمام مراحل رو بر اساس اون پروژه فرضی و به صورت کاربردی از اول تا پایان در نرم‌افزار تدریس کرد، بدونید که استاد خوبی انتخاب کردید.

از طرفی دقت داشته باشید که صرف شرکت کردن در دوره‌های آموزشی، تضمین کننده موفقیت شما در بازار کار نیست. تقریبن در همه رزومه‌ها حضور در این دوره‌ها ثبت شده و دیده شده فردی علی‌رغم اینکه مبالغ زیادی صرف هزینه دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نرم‌افزارهای پریماورا و پراجکت و اکسل و امثالهم کرده، اما عملن چیز زیادی از اونها نمی‌دونه و در مصاحبه‌های شغلی از جواب دادن به سوالات ابتدایی هم ناتوانه و یا اگر هم جذب اون موقعیت شغلی شد، توانایی به کارگیری عملی این دانش رو نداره. بنابراین باز هم تأکید میکنم، اگر هم روزی قصد کردید دوره و کلاس برید، با دقت و وسواس استادتون رو انتخاب کنید.

خواهش می‌کنم بدون ذکر منبع، کپی نکنید!

در همین ارتباط بخوانید:

You may also like

۱۱ Comment
  1. masoud shokouhian 6 سال ago
    Reply

    سلام
    میشه لطف کنید چند کتاب کاربردی برای مدیریت پروژه معرفی کنید ؟

  2. Farshad 6 سال ago
    Reply

    عرض سلام و ادب
    سپاسگزار بابت راهنمايي كه فرمودين
    بنده ليسانس تاريخ و فوق ليسانس مديريت بازرگاني خوندم ١٠ساله در شركت مهندسي معدن تنگاتنگ بچه هاي كنترل پروژه در بخش طرح و توسعه مشغول بكار هستم. واقعيت خييلي دوس دارم وارد پوزيشن برنامه ريزي و كنترل پروژه بشم. در كلاس هاي msp دكتر سبزه پرور هم شركت كردم هرچند فقط تمريناتم در حد همون كلاسها بوده
    بنظرتون مجدانه تمرينات رو شروع كنم ميتونم به ارزوم برسم كه وارد فيلد برنامه ريزي و كنترل پروژه بشم با توجه به اينه رشته من مهندسي صنايع نبوده!!؟؟
    ممنون ميشم پاسخ سوالم رو به ادرس ايميلم ارسال بفرماييد.🙏

    • Ahmad Sharifi 6 سال ago
      Reply

      بله لزومی نداره حتمن مهندسی صنایع خونده باشید

Leave a Comment

Your email address will not be published.